Atgal

Vairuotojų saugos užtikrinimas taikant darbo ir poilsio taisykles

2024 03 29

Vairuotojų saugos užtikrinimas taikant darbo ir poilsio taisykles

Kiekvienoje pramonės šakoje yra tam tikro lygio saugos taisyklės, skirtos apsaugoti darbuotojus. Krovinių gabenimo pramonė – ne išimtis. Kadangi vairuotojų nuovargis yra viena dažniausiai pasitaikančių eismo nelaimių, susijusių su sunkiosiomis krovininio transporto priemonėmis, priežasčių, daugelyje šalių buvo priimtos taisyklės, skirtos šiai problemai spręsti.

Vienas iš būdų, kaip pasirūpinta sauga, yra numatytas privalomas vairuotojo darbo ir poilsio laikas. Poilsio ir darbo laikotarpiai nustato, kiek valandų vairuotojui leidžiama vairuoti sunkiasvorę krovininę transporto priemonę, kiek laiko trunka pertrauka, koks yra kasdienis bei kassavaitinis poilsis.

Tachografo nuskaitymas

Sunkvežimių gabenimo įmonėms privalu vesti vairuotojų darbo valandų apskaitą, jog užtikrintų šių taisyklių laikymąsi, mat už jų nepaisymą gali būti skiriamos didelės baudos. Dėl šios priežasties išmanios krovinių gabenimo įmonės skatinamos ieškoti būdų, kaip pagerinti ir supaprastinti šį administracinį procesą.

Vairuotojo darbo ir poilsio laikas bei jo valdymas pirmiausia skatina saugumą kelyje, nes užkerta kelią vairuotojo nuovargiui bei padeda užtikrinti bendrą vairuotojo gerovę.

Dėl ilgų vairavimo valandų be tinkamo poilsio sunku priimti tinkamus sprendimus, gali sumažėti dėmesio koncentracija, sulėtėti reakcijos laikas, o tai didina nelaimingų atsitikimų riziką.

Dabar tinkamas vairuotojo darbo ir poilsio laikas užtikrinimas naudojant tachografus. Šie įrenginiai reguliariai registruoja vairavimo laiką, poilsio laikotarpius ir kitus svarbius duomenis. Būtent dėl šios priežasties dažnai reikalaujama, kad sunkiasvorėse transporto priemonėse būtų sumontuoti tachografai, padedantys stebėti atitiktį ir vesti tikslius įrašus.

Vairuotojo darbo ir poilsio laikas

Siekiant užtikrinti saugesnes kelionės sąlygas ir tai, kad sunkvežimių vairuotojai prie vairo nebūtų pavargę, ES reglamente buvo nustatytos gairės, kiek valandų per dieną vairuotojas gali valdyti daugiau nei 3,5 tonos sveriančią transporto priemonę.

Reglamente nurodoma, kad didžiausias sunkvežimių vairuotojų paros vairavimo laikas ribojamas iki 9 valandų, su galimybe du kartus per savaitę ją pratęsti iki 10 valandų.

Vairuotojams turi būti suteiktas ne trumpesnis kaip 11 valandų iš eilės kasdienio poilsio laikotarpis. Kaip alternatyva, normalaus kasdienio poilsio laikotarpis gali būti suskirstytas į du laikotarpius, kai pirmas yra mažiausiai 3 valandų nepertraukiamas laikotarpis, o antras – mažiausiai 9 valandų nepertraukiamas laikotarpis per 24 valandas nuo darbo dienos pradžios.

Be to, vairuotojai neturi viršyti 56 valandų vairavimo valandų per savaitę arba 90 valandų per dviejų savaičių laikotarpį. Vairuotojams turi būti suteiktas 45 valandų nepertraukiamas poilsio laikas per savaitę, kuris gali būti sutrumpintas iki 24 valandų kas antrą savaitę. Beje, šis poilsio laikotarpis negali būti išnaudotas transporto priemonėje.

Kodėl svarbu laikytis taisyklių?

Nors ES reglamentai nustato bendrus standartus, kai kurios valstybės siekia būti lanksčios, tačiau lankstumas neturi tyčia kenkti vairuotojo saugumui ar gerovei.

Be teisinių ir piniginių nuobaudų gali kilti pavojus vairuotojų saugumui, todėl labai svarbu, kad krovinių pervežimo įmonės laikytųsi aukščiau išvardintų nuostatų.

Vairuotojai yra bene vertingiausias bet kurios sėkmingos krovinių pervežimo įmonės turtas, o įmonės, kurios teikia pirmenybę vairuotojų gerovei, labiau pritraukia ir sėkmingiau išlaiko kvalifikuotus bei patyrusius vairuotojus. Įmonės, kurios akcentuoja darbuotojų saugumą, tuo pačiu kuria ir teigiamą reputaciją tarp klientų, atitinkamų institucijų bei visuomenės.